Proactiviteit, het succes tot de makelaar van de toekomst?
Een paar vragen:
- Vragen verkopers wanneer hun woning online komt? Ja / Neen
- Vragen verkopers of je nog documenten nodig hebt? Ja / Neen
- Vragen je verkopers wanneer het “te koop bord” wordt geplaatst? Ja / Neen
- Vragen verkopers hoe het staat met de verkoop? Ja / Neen
- Vragen je kopers of er verborgen gebreken zijn? Ja / Neen
- Vragen je kopers of er beslissingen zijn genomen in de AV van het gebouw? Ja / Neen
- Vragen je kopers en verkopers wanneer het compromis kan getekend worden? Ja / Neen
Als je op al deze vragen “neen” hebt geantwoord ben je klaar als makelaar van de toekomst.
Stel, dat je een “open contract” hebt dat ten allen tijden kosteloos kan verbroken worden, hoeveel verkopers zouden er vandaag je makelaarsovereenkomst annuleren?
Ander scenario: je tekent de bestelbon voor je nieuwe wagen, je hebt zonet een offerte goedgekeurd voor de installatie van een waterverzachter en nog beter, je belde een klusjesman om een aantal zaken te komen maken.
Hoe zou je je voelen als je na een week niets meer hoorde van de garage, de installateur en je klusjesman? Zou je euforisch orgasme, dat je kreeg nadat je je droomauto bestelde, nog lang aanhouden?
Je tekende vorige week een makelaarsopdracht bij een makelaarskantoor waar je een “goed gevoel” bij had? Maar tot op heden heb je niets meer gehoord?
Hoe zou het zijn als je een dag of twee, na ondertekening van je de makelaarsovereenkomst, een WhatsAppje krijgt van je makelaar:
- “Dag Mark en Inge, je dossier is volledig opgestart, de fotograaf is ingepland op x datum en heb enkel nog jullie aankoopakte nodig”
- “De fotograaf is geweest en we gaan vrijdag online, ik laat het jullie onmiddellijk weten wanneer we online zijn en stuur de link door, goed?”
- “… donderdag eerste bezoek gepland”
- “…hey bezoek was goed…. Bla bla bla..”
Hoe zou je je voelen als eigenaar?
Ben je gerust als je merkt dat je makelaar initiatief neemt en alles overneemt en de leiding neemt?
Wordt je klant ambassadeur van u?
Je hebt brandblussers en brandaanstekers, ze gaan het in het Zuiden van Europa niet graag horen maar steek je liever zelf een brand aan of zit je er graag in?
De aangehaalde foto van de piloot is “de” foto om boven je bed te hangen dit jaar.
“CLC” ofwel “Closed Loop Communication” is “de” manier om je cliënt optimaal te betrekken bij je activiteiten als makelaar en je klant te binden als nooit ervoor.
Deze manier van communiceren wordt wereldwijd aanzien als het summum in klantentevredenheid en zorgt voor duidelijkheid en verantwoordelijkheid.
Investeer in je hoofd en book een businessvlucht naar een luxe boutique hotel waar de stilte je hoofd doet breken en je merkt dat je door een butler wordt bediend, zonder dat je het beseft en dat op basis van je rider. Welk gevoel krijg je hiervan?
Dit alles heeft te maken met “proactiviteit” en is de sleutel tot eeuwig durend succes!
Concreet actieplan?
Word een brandaansteker, een piloot, een roady die voor uw klanten de rider uitschrijft, neem initiatief, verantwoordelijk, neem controle over je eigen plannen, word actief, bijt als het moeilijk wordt en val aan als het echt moeilijk word, word flexibel en creatief, zwijg, luister en antwoord zoals een Shaolin-krijger, studeer, anticipeer, maak een overzicht, neem je tijd en rust, want volledig rust geeft energie, creër rustmomenten, delegeer, geef de opmaak van je compromissen aan Vastgoed-admin, word een leeuw, een leeuw rust heel de dag, ontwikkelt een creatief plan en gaat er met de volle focus vandoor. Dit in tegenstelling tot hyena’s die heel de dag liggen te tetteren en niet weten wat er aan het gebeuren is.
Zet je sociale media uit, verwijder deze Apps (ook XXX websites).
Wees nieuwsgierig, ga erop af, beslis, krijg energie, verwijder alle rotzooi waar je niets aan hebt, skip vergaderingen (behalve BIV opleidingen) , doe alleen zaken die iets opbrengen.
Proactieve individuen hebben honger en het vermogen om in de meest extreme omstandigheden hun omgeving aan hen aan te passen niet niet zichzelf aan te passen aan de omgeving.
Authentiek, proactief gedrag is een innerlijke drive om veranderingen teweeg te brengen maar komt van binnenuit. You can’t fake it !!!
Verkocht en compromis getekend? Volg je kopers en verkopers maandelijks op, neem de meterstanden op en ga mee naar de notaris voor de akte.
Gebreken en overtredingen melden ‘voor’ je kopers er nog maar aan denken? Zo verkoop je vandaag. Word een “gebreken” makelaar. Het zou zelfs een nieuwe marketing kunnen worden want wie gelooft nu een makelaar die niets zegt of “iets” zegt.
Lees de verslagen, check stedenbouw, …
Als het uw ego mag strelen: u wordt of bent al makelaar van de toekomst.
Zelfregulatie is uw stap om de piloot te worden van je leven, laat je klant nooit meer los. Een cactus heeft bijna geen water nodig maar volledig zonder water overleeft hij nooit.
