Push of pull-marketing. Wat werkt er vandaag nog?

Om onmiddellijk een antwoord te geven op deze vraag is dat Pull niet zonder Push kan en je Push zal nodig hebben om Pull te ervaren. De plussen en minnen op een rijtje…

Push marketing 

In de basis zullen we als vastgoedmakelaar push marketing nodig hebben zoals: “Gratis waardebepaling”, “Maak vandaag nog je afspraak”, “Als je vandaag met ons in zee gaat, krijg je gratis Epc, Ek en een asbestattest”, “Deze actie is enkel geldig tot …”. Dit werkt prima en door een doorgedreven prospectie met push marketing te combineren krijg je sowieso meer omzet. Het nadeel is dat je zeer breed dient te gaan, veel telefoons en afspraken dient uit te voeren voor je al een opdracht kan binnenhalen en er sowieso veel collega-makelaars hetzelfde doen totdat je je commissie dient te verlagen.
Voorbeelden zijn winkels met discountkorting, “op = op”, sociale media reclame, flyers in brievenbussen.

pull marketing 

Pull marketing krijg je niet op één dag voor mekaar. Je hebt push marketing nodig om pull marketing te kunnen opstarten. Hierdoor zorg je dat cliënten zelf naar je toe komen omdat ze graag met je wensen samen te werken maar wat vooral deze marketing doet werken is de excellentie van de service die je levert. De uitmuntendheid, de perfectie, de closed-communication style.
Voorbeelden zijn Apple: ze laten alleen een foto zien van een toestel, niet meer dan dat. Wat volgt is dat “jij” meer info wenst, dat “jij” een Apple product wenst.
Andere voorbeelden zijn een bekende bakker, beenhouwer, fotograaf, autoconstructeurs in het hogere segment. Zij hoeven nauwelijks tot geen reclame te maken want “jij” maakt reclame voor hen.

Conlusie 

Beide marketing campagnes zijn nodig maar probeer zo snel mogelijk naar pull-marketing te gaan omdat je kosten-baten analyse veel efficienter liggen, omdat je in de vastgoedwereld niet meer dient te onderhandelen over commissies, termijnen, je uit twee contacten, één opdracht kan noteren en de marketingkosten relatief laag blijven. Bij push-marketing heb je rond de 20 tot 50 contacten nodig om één opdracht te bereiken, commissies dient te verlagen. Hou deze (financiële) oefening goed in het oog.
> Pull marketing is de vorige zin eindigen met een punt.
> Push marketing is? … 🙂

Deel dit artikel