Storytelling | Betrek je klanten in je verhaal.
Een verhaal vertellen over jezelf of je bedrijf trekt de aandacht, maakt je bereikbaar en je stelt je open voor de ander maar dit noodzaakt wel een aantal te volgen paden, want eens de lezer doorheeft dat dit een verkooppraatje is haakt hij af.
Tip 1. Gebruik spreektaal
We komen wel graag intelligent over, maar gebruik in je tekst toch maar zoveel mogelijk gewone woorden en vermijd onnodig moeilijke termen. Door te veel dure woorden te gebruiken wordt je boodschap onduidelijk waardoor die eerder zal afhaken. Gewoon jezelf blijven dus: spreektaal blijft in een wervende tekst nog altijd het meest effectief.
TIP 2. Wees creatief
Complexe verwoordingen laat je dus beter achterwege, maar dat geldt niet voor je creativiteit. Met andere woorden: schrijf je tekst zo dat hij de aandacht prikkelt van je doelgroep. Hou het hier en daar wat luchtig met een vleugje humor of integreer beeldspraak en stijlfiguren. Werkelijk niets is té overdacht om je doelpubliek te overtuigen.
TIP 3. Vermijdt schrijffout
Spelling en grammatica blijvenn van een grooot belang, want eel wat mensen knappen af op taalblunder. Met een commercieel tekst vol taalfouten, scoor je niet. Halen je tekst daarom zeker eens door het spellingcontrole.
TIP 4. maak het persoonlijk
Als je een nieuwe klant wil overtuigen van jouw merk is connectie iets waar we allemaal naar op zoek zijn. Stel je tekst dus niet alleen overtuigend op, maar maak hem ook persoonlijk. Door connectie voelt je lezer zich speciaal, wat de kans vergroot dat aanbod positief wordt beantwoord.
TIP 5. Zorg voor een call-to-action
Je tekst kan je beschouwen als een trechter die leidt tot een zeer gericht doel. Een goede call-to-action aan het einde van je brief ontroert je toekomstige klanten en zet hen aan tot actie. Dat hoeft bovendien niet te complex te zijn. Zeg bijvoorbeeld: “… zin om verder kennis te maken? Contacteer me gerust voor een gratis waardebepaling. Tot ziens.”
TIP 6. Ken je lezer
Je tekst wordt nog een stuk persoonlijker en wekt nog meer emotie op bij je ontvanger als je je doelpubliek juist uitkiest. Herlees je teksten een paar keer, laat hem eerst door anderen lezen. Wat voelen ze hierbij?
Bron: Impact copywriting